+30 215 2151725 info@green-guide.gr
Sustainable Food Chain

Αειφόρα εφοδιαστική αλυσίδα: τα ξενοδοχεία στηρίζουν την τοπική παραγωγή και οικονομία

Πολλά ξενοδοχεία στο εξωτερικό έχουν κατανοήσει την αξία της αειφόρας εφοδιαστικής αλυσίδας (sustainable supply chain), δηλαδή της προμήθειας προϊόντων και υπηρεσιών από τον τόπο τους. Μια τέτοια απόφαση αποτελεί δομικό στοιχείο της πράσινης φιλοσοφίας τους και εκτός από το ότι ωφελεί το περιβάλλον και την τοπική κοινωνία, βοηθάει μακροπρόθεσμα και στην αύξηση των εσόδων τους.

Και στη χώρα μας έχουν γίνει τα πρώτα βήματα στην κατεύθυνση αυτή. Όπως τo ευρωπαϊκό πρόγραμμα SMARTCHAIN – Smart Solutions in Short Food Supply Chains, που έχει ως στόχο τη μελέτη των βραχειών αλυσίδων εφοδιασμού αγροτικών προϊόντων και τροφίμων. Διοργανώνεται από το Πανεπιστήμιο Χοχενχάιμ της Γερμανίας, με συνεργάτη στην Ελλάδα το Τμήμα Κοινωνιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης. Σκοπός του προγράμματος είναι να προωθήσει την αειφόρα, υγιεινή, τοπική και ηθικά παραγόμενη διατροφή στην Ευρώπη, μέσα από την ολιστική προσέγγιση της εφοδιαστικής αλυσίδας. Αυτό είναι και το όραμα της ΕΕ, η ενίσχυση της τοπικής παραγωγής και οικονομίας, η προστασία του περιβάλλοντος και η εκπαίδευση στις καλές διατροφικές συνήθειες. Το SMARTCHAIN επιχειρεί να ενημερώσει, να ενθαρρύνει και να ενδυναμώσει τις σχέσεις, τη συνεργασία και την εμπλοκή όλων, από τον αγρότη και τον παραγωγό, έως την επιχείρηση και τον καταναλωτή.

Σε μια χώρα με τόσο μεγάλη τοπική παραγωγή όπως η δική μας, τα τουριστικά καταλύματα μπορούν να ωφεληθούν πολύ αν στρέψουν τις προμήθειές τους προς την αειφορία. Αυτό δεν είναι κάτι νέο στη χώρα μας, μιας και ήδη πολλοί ξενώνες και ξενοδοχεία συνεργάζονται με τοπικούς παραγωγούς και προσφέρουν στους επισκέπτες φρέσκα και υγιεινά προϊόντα στο πρωινό και στα γεύματα των εστιατορίων τους. Mπορεί αυτό να μη γίνεται με έναν επίσημο και θεσμικά οργανωμένο τρόπο, αλλά τα τελευταία δέκα χρόνια ξεκινάνε κινήσεις που προωθούν την επιστροφή στο φρέσκο τοπικό φαγητό. Αξιόλογα παραδείγματα αποτελούν η πιστοποίηση «Ελληνικό Πρωινό», το σήμα «Κρητική Κουζίνα», το σήμα We Do Local στην Κρήτη και η προσπάθεια Aegean Cuisine. Μια ακόμα ενδιαφέρουσα κίνηση αποτελεί το Δίκτυο AUTHENTIC GREECE, που συνδυάζει την προμήθεια Επώνυμων Τοπικών Προϊόντων σε ξενοδοχεία, με την προβολή αυτών των ξενοδοχείων σε καταστήματα τροφίμων. Επίσης, τα ξενοδοχεία μπορούν να προτιμάνε ΠΓΕ, ΠΟΠ και βιολογικά -οπωσδήποτε ελληνικά- προϊόντα, όπως και να στραφούν σε αγροτουριστικούς συνεταιρισμούς και σχετικά επιμελητήρια. Τοπικά προϊόντα ταξινομημένα ανά γεωγραφικό διαμέρισμα θα βρείτε στο Green Guide για Τουριστικές Επιχειρήσεις.

Μια γρήγορη εφοδιαστική αλυσίδα που φέρνει τα προϊόντα από τον παραγωγό στην ξενοδοχειακή επιχείρηση άμεσα, μακροπρόθεσμα συμφέρει. Η στενή συνεργασία και οι υπεύθυνες σχέσεις με ντόπιους εξασφαλίζουν την καλή και σταθερή ποιότητα των προϊόντων. Επίσης, οι προμήθειες από κοντινούς προορισμούς εξοικονομούν χρήματα, μιας και αποκλείονται οι μεσάζοντες που επιβαρύνουν τις τιμές των προϊόντων. Μη ξεχνάμε επίσης τα οφέλη στο περιβάλλον, μιας και οι κοντινές εφοδιαστικές διαδρομές μειώνουν το ανθρακικό αποτύπωμα των μεταφορών.

Τέλος, ακόμα και αν το κόστος των τοπικών προϊόντων είναι λίγο μεγαλύτερο για ένα κατάλυμα, η προβολή και το πράσινο μάρκετινγκ εξασφαλίζουν την απόσβεση της επένδυσης. Προσφέροντας μια αυθεντική γαστρονομική εμπειρία, τα ξενοδοχεία θα κερδίσουν σίγουρα πιο ποιοτικούς και ικανοποιημένους πελάτες. Η ζήτηση υπάρχει και ολοένα αυξάνεται. Το καλό, ποιοτικό και τοπικό φαγητό γίνεται τάση και οι γευστικές παλέτες των καταναλωτών γίνονται όλο και πιο εκλεπτυσμένες. Οι ταξιδιώτες από το εξωτερικό, όπως και οι Έλληνες από άλλες περιοχές της χώρας, όταν επισκέπτονται ένα μέρος θέλουν να γευτούν τις παραδοσιακές γεύσεις και να βιώσουν την κουλτούρα, τα ήθη και τα έθιμά του. Καταλαβαίνουν πλέον ότι το τοπικό φαγητό είναι πιο φρέσκο και πιο νόστιμο, αλλά κατανοούν επίσης την ανάγκη που έχει φέρει η κλιματική αλλαγή για αειφόρες πρακτικές.

Συνεπώς, τα ξενοδοχεία δεν έχουν παρά να ακολουθήσουν το κύμα της αειφορίας στον τουρισμό. Ένας από τους βασικούς τρόπους είναι να αναπτύξουν δεσμούς με τους παραγωγούς του τόπου τους, να προσέχουν την ποιότητα και τη θρεπτικότητα του φαγητού που προσφέρουν και να βάλουν την ανάδειξη της γαστρονομικής κουλτούρας του τόπου τους στις προτεραιότητές τους. Το μοντέλο ήλιος-άμμος-θάλασσα εγκαταλείπεται και τη θέση του παίρνουν οι αυθεντικές εμπειρίες. Και τι πιο αυθεντικό από ένα σπιτικό, παραδοσιακό γεύμα μαγειρεμένο με αγνές, τοπικές πρώτες ύλες και προϊόντα!